måndag 11 maj 2020

Tidens tand

Intresset för ytor och strukturer finns sedan länge, då jag både målat och fotograferat sedan 70-talet. Jag går igång på gamla slitna rostiga föremål och patinerade ytor. Att jaga gamla rostiga föremål för fotografering är en av mina projekt. Tidens tand, åldrandet och nedbrytning av materia är intressant. Det gäller att stanna upp och fokusera på detaljerna och de begränsade utsnitten. Vissa partier blir abstrakta vid närmare granskning.








Motiven finns i min närmiljö, i Norra Svartbyn och i Syden, utanför Boden. Senast hittade jag en gammal rökkåta vars sidor i rätt ljus gav spännande ytor.









Jag använder digital systemkamera, Fujifilm X, när jag fotograferar. En av mina kameror är inställd för svartvitt och jag använder då gammal optik,  Konica Hexanon, tillsammans med adapter. Ibland finns bara smartphonen, en Samsung Galaxy S7 tillgänglig, som i bilderna nedan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar